2023-03-23

Uwaga, wyprzedzam!

Przejście dla pieszych ma być miejscem, w którym możemy bezpiecznie przekroczyć jezdnię. Dlatego jednym z najpoważniejszych naruszeń przepisów ruchu drogowego jest wyprzedzanie lub omijanie innego pojazdu na przejściu lub przed przejściem dla pieszych.

Statystycznie rzecz ujmując

Przejście dla pieszych powinno być bezpiecznym miejscem dla niechronionych uczestników ruchu drogowego. Paradoksalnie bywa miejscem bardzo niebezpiecznym. Według raportu policji „Wypadki drogowe w Polsce w 2021” w naszym kraju doszło do 20 623 wypadków z winy kierujących pojazdami. A przyczyną 2099 z nich było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu – na skutek tych zdarzeń zginęło 131 osób, a 2029 zostało rannych.

Dlaczego dochodzi do tak dużej liczby wypadków na przejściach dla pieszych?

Jednym z głównych powodów jest niedostateczna widoczność pieszego dla kierowcy. Zbyt duża prędkość pojazdu, brak koncentracji kierowcy, ograniczające widoczność pojazdy zaparkowane za blisko zebry, a także niedostateczne oświetlenie przejścia dla pieszych to tylko wybrane czynniki, które powodują, że kierowca nie zauważa pieszych na przejściu. Okazuje się, że najwięcej wypadków w tych miejscach zdarza się w godzinach wieczornych i nocnych. Powód? Przejścia dla pieszych są nieodpowiednio oświetlone, więc pieszego trudniej zauważyć.

Jak można zmniejszyć liczbę wypadków na przejściach dla pieszych?

Przede wszystkim kierowcy powinni się stosować do przepisów. Prawo o ruchu drogowym mówi jasno: kierowca, który zbliża się do oznakowanego przejścia dla pieszych, powinien zachować szczególną ostrożność. To oznacza również dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, aby mieć czas na reakcję. To na kierowcach spoczywa większa odpowiedzialność, ponieważ w konfrontacji z rozpędzonym autem pieszy stoi na straconej pozycji.

Kierowcy powinni pamiętać, by nie wyprzedzać przed przejściem. Czym jest manewr wyprzedzania? W przepisach został zdefiniowany jako przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku. Uwaga! Wyprzedzanie nie musi się wiązać ze zmianą pasa ruchu. O tym kierowcy często zapominają!

Zgodnie z przepisami kierującemu pojazdem zabrania się:

- wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany (np. przez policjanta czy sygnalizację świetlną),

- omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.

W praktyce zdarza się bardzo często, że kierowcy, jadąc obok siebie, nie zwracają uwagi na znaki i nie obserwują sytuacji na drodze, co prowadzi do łamania przepisów. Tymczasemza nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu grozi mandat w wysokości 1,5 tys. zł, a w razie recydywy kara może wynieść nawet 3 tys. zł. To wykroczenie może również dodać do puli 15 punktów karnych.

Technologia – przychodzi z pomocą

Badania pokazują, że systemy bezpieczeństwa zastosowane w samochodach przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Taką funkcję spełnia np. Toyota Safety Sense (TSS), czyli zestaw zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, które są stosowane w pojazdach marki Toyota. TSS zawiera:

- System RCTA – pomaga kierowcom w manewrach cofania, wykrywa bowiem obiekty znajdujące się w strefie martwego pola.

- System PCS – pomaga kierowcom w uniknięciu kolizji z innymi pojazdami.

- System AEB – automatycznie hamuje pojazd, gdy wykryje, że kierowca nie zareagował na zagrożenie z przodu.

- System Rozpoznawania Pieszego (PCS) – pomaga kierowcom w uniknięciu kolizji z pieszymi. Jest dostępny w wielu modelach marki Toyota (można je wynająć w MM Cars Rental); mają go m.in.:

- Corolla (od modelu 2020),
- C-HR (od modelu 2019),
- RAV4 (od modelu 2019).

W niektórych modelach PCS może być dostępny tylko w wybranych wersjach lub opcjach wyposażenia. Dlatego należy się upewnić, czy interesujący nas model posiada ten system.

Podsumowując, skutki wyprzedzania i omijania innych pojazdów na przejściu dla pieszych mogą być tragiczne. Często to piesi ponoszą największe konsekwencje takich niebezpiecznych manewrów.